De Nederlandse overheid en overheden in de gehele Europese Unie geef een doorgaans flinke subsidies aan consumenten die elektrische auto’s aanschaffen. De achterliggende gedachte hiervan is dat elektrische auto’s beter zijn voor het milieu. Dat lijkt in een eerste opzicht misschien wel waar, maar het is toch goed om even stil te staan bij op dit ook allemaal klopt! In deze blog gaan we daarom dieper in op het elektrisch rijden en of het inderdaad beter is voor het milieu dan een standaardauto die rijdt op benzine of diesel. 

Waar komt de energie vandaan? 

Elektrische auto’s stoten doorgaans geen fijnstof uit. Dit is logisch aangezien er geen verbranding optreedt in de motor. De auto haalt de energie uit een grote accu die doormiddel van stroom wordt opgeladen. Dat is natuurlijk hartstikke mooi! De vraag is alleen hoe de energie om de accu op te laden wordt opgewekt. Er moet dan gekeken worden naar op welke manier de energie wordt opgewekt in de energiecentrale. Tot enige tijd geleden was biomassa een energiebron die veel gebruikt werd om stroom op te wekken. Biomassa is in essentie hout wat op het moment dat het verbrand wordt, nog steeds gewoon koolstofdioxide uitstoot. Verder beschikt Nederland ook over kolencentrales die veel gebruikt worden om de meeste energie op te wekken. Dit is natuurlijk geen schone energiebron. Het is dan vreemd dat huursubsidie wordt gegeven op een groene auto die zijn energie krijgt van een niet duurzame energiebron. 

Druppel op een gloeiende plaat

De uitstoot van fijnstof en koolstofdioxide, wat gerelateerd is aan een slechter milieu, wordt getracht op te lossen binnen landsgrenzen. Dit is eigenlijk vrij vreemd. Het is immers niet zo dat vervuilende stoffen in de atmosfeer zich beperken tot de landsgrenzen op de grond. Als dat het geval was, dan was het oplossen van de klimaatproblematiek een verzameling aan regionale kwesties. De vraag is dan ook of de inspanningen van een groep landen zin heeft wanneer grootverbruikers hierin tekortschieten. 

Je kunt geld maar één keer uitgeven

Om het elektrisch rijden te stimuleren, geeft de overheid dus diverse subsidies. Deze gelden worden verzameld door middel van belastingen en accijns. Al deze belastingen en accijns worden op een hoop gegooid en daarna verdeeld over de diverse ministeries en projecten waaraan de overheid deze heeft toegezegd. Dit betekent dus dat het geld wat gegeven wordt als subsidie op elektrisch rijden, niet ingezet kan worden voor anderen zaken die mogelijk meer effect zouden kunnen hebben op het verbeteren van het milieu.